✈️ De automatische piloot

Afgelopen week is er weer een mooie groep mensen van start gegaan met de Mindfulnesstraining hier op de Inspiratieplek. Mensen die het aandurven om op een heel andere manier naar zichzelf en hun leven te gaan kijken.

Ik zal elke week een stukje schrijven over de training en ook voor jullie thuis een oefening meegeven of tips delen.

De eerste sessie gaat over de automatische piloot.
In deze training ga je alleeerst ontdekken hoeveel je dag in dag uit op de automatische piloot doet. Voor je werk maar ook in je privéleven. En daar is helemaal niets mis mee. Juist de dingen waar we goed in zijn doen we automatisch en daarin ligt een belangrijke kracht.

Maar routines kunnen ook een valkuil zijn. Er zijn momenten dat de routine net niet genoeg is.Als er op je werk iets onverwachts gebeurt, een ontevreden klant bijvoorbeeld of, als je voor de klas staat, een boze ouder die tegen je tekeer gaat. Of thuis als je kind ineens begint met puberen en je dus niet meer wegkomt met de opvoed routine die daarvoor nog prima voldeed.

Kortom, momenten waarop de automatische piloot niet voldoende is en je juist meer opmerkzaamheid nodig hebt.

Routinematigheid is namelijk niet genoeg om goed werk te leveren.
Ook kan het gebeuren dat routinematigheid er voor zorgt dat er een patroon ontstaat van stug doorwerken. Je besteed steeds minder aandacht aan gezond eten, voldoende slapen, sport.
Je negeert stresssignalen en gaat maar door en door en door. Dit kan er weer voor zorgen dat je te maken krijgt met allerlei lichamelijke klachten of een burn-put. Je verliest het plezier in je werk, je creativiteit en je spontaniteit. Je doet de dingen omdat het nou eenmaal moet maar eigenlijk ben je er helemaal niet meer bij.

Dus is het heel belangrijk om inzicht te krijgen in hoe die automatische piloot bij jou werkt, wanneer deze nuttig is en vooral wanneer niet. Maar eerst zal je moeten ontdekken hoe vaak de automatische piloot je leven overneemt.
In de eerste sessie laten we je kennis maken met de rozijnoefening en de bodyscan. Deze oefeningen leren je bewust te worden van de automatische piloot en leren je dat je deze ook kunt uitschakelen.

De deelnemers gaan de hele week aan de slag met het oefenen van de bodyscan en met een zelf gekozen handeling die ze elke dag met aandacht gaan doen.
Ben jij ook benieuwd naar hoe dat bij jou zit met je automatische piloot?
Kies dan een korte, eenvoudige handeling uit die je met volle aandacht doet.
Dit kan bijvoorbeeld zijn je eerste kop koffie van de dag, de computer aanzetten op je werk, tandenpoetsen, haren kammen. Kan van alles zijn als het maar een kort durende handeling is die elke dag weer terugkomt.

⬇️ Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen met deze oefening.
Wat is je opgevallen? Plaats je ervaring, en of vragen in de comments.
Succes!

Liefs Mandana.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *