Stop met multitasken, verminder je stress en maak je werk leuker.

Vorige week heb ik je in mijn blog. De mythe van multitasken uitgelegd dat multitasken eigenlijk helemaal niet bestaat en dat het menselijk brein maar aan een ding tegelijk echte aandacht kan besteden.

Ook werd duidelijk dat mensen die zo veel mogelijk dingen tegelijk proberen te doen uiteindelijk veel minder productief zijn,
meer fouten maken, minder creatief zijn en vooral meester zijn in alles wat irrelevant is:
ze laten zich door van alles en nog wat afleiden.
Door vaak te switchen tussen taken krijgen je hersenen een dopamine injectie en dit zorgt voor een lekker gevoel en een gevoel van beloning.
Het brein is steeds op zoek naar een nieuwe dopaminekick en makkelijke taken zoals appen en facebooken voorzien daarin.
Dit werkt voor het brein zeer verslavend.

ONTSNAP AAN DE VAL

Vele van ons leven in de volgende realiteit, jij herkent het misschien ook wel:
Het constant ervaren van druk, het altijd “aan-staan”, een informatie overload en voortdurend worden afgeleid.

Als je je aandacht leert sturen leer je gefocust te blijven op waar jij voor kiest: een mail, een vergadering, je partner, een telefoongesprek, het stuk dat je nog moet schrijven.

Scherpe focus en open bewustzijn zijn belangrijke begrippen uit de mindfulness.

Scherpe focus is het vermogen om je uitsluitend op een object naar keuze te concentreren, zolang jij wilt en met minimale inspanning. Het maakt dat je volledig bij andere mensen of taken aanwezig bent.

Open bewustzijn is het vermogen om goed te zien wat er zich in geest afspeelt en verstandige keuzes te maken over waar je je aandacht op richt. Je krijgt meer in zicht en er is minder ruis van de buitenwereld.

Als je beschikt over zowel een scherpe focus en een open bewustzijn dan ben je in staat om met veel minder stress en met betere resultaten en vooral met veel meer plezier je werk te doen.

TWEE REGELS VOOR MENTALE KEUZEKRACHT

Focus op wat jij kiest, regel  één

Een gefocuste geest doet niet aan multitasken maar is volledig aanwezig bij de taak.
Stel je komt op je werk en je moet binnen dertig minuten een klus afmaken. Om deze deadline te halen maak je deze taak tot onderwerp van je focus. Naast je in het kantoor begint een college een luidruchtig telefoongesprek. Ja laat je niet afleiden maar je blijft gefocust op je taak. Dit doe je door te beseffen dat het telefoongesprek van je college een afleiding is maar je kiest niet voor afleiding maar voor focus. Dan krijg je melding dat je een e-mail binnenkrijgt. Je voelt sterk de aandrang om de mail te openen maar maak bewust de keuze om je aandacht bij je werk te houden. Zo ga je het volle halfuur door tot je werk af is.
Focussen op wat je kiest valt of staat met het besef dat verreweg de meeste afleiding niet relevant is en meteen terzijde geschoven kan worden. Door bewust te kiezen zorg je ervoor dat je geen slachtoffer wordt van afleiding.

Natuurlijk zijn er afleidingen die onmiddellijk je aandacht vereisen. Dan komt regel 2 om de hoek kijken.

Kies je afleidingen bewust, regel twee

Regel twee zorgt ervoor dat je geconcentreerd werkt maar nog wel steeds oog hebt voor je omgeving en inziet wanneer je je aandacht moet verleggen. Elke afleiding kunnen we evalueren. Moet ik nu iets met deze afleiding of kan het wachten?

Er zijn drie opties om te reageren op afleidingen;
Je kunt ervoor kiezen de afleiding volkomen langs je heen te laten gaan en je weer volledig op je taak te richten.
Je kunt besluiten de afleiding op een later tijdstip aandacht te geven
Je kunt er ook voor kiezen om je aandacht volledig te verleggen naar de afleiding en dit tot het onderwerp van je focus te maken. Je schuift dus je vorige taak terzijde en die pak je later weer op.

Als je gewend bent aan multitasken kom je steeds weer in de verleiding om meer dan een ding tegelijk te doen. Probeer elke keer dat je dit opmerkt even een pauze te nemen en kies om met een ding verder te gaan. Als je dit elke keer weer doet, opmerken, pauze nemen, bewust kiezen, dan maakt je brein nieuwe neurale verbindingen aan en zo leer je nieuwe gewoonten aan.

Dus probeer volledige bewuste aandacht te geven aan wat je aan het doen bent. Als je een stuk aan het schrijven bent dan blijf je daarbij, dus geen telefoon tussendoor. Ben je met andere mensen in gesprek, blijf dan met je aandacht bij dat gesprek en wees helemaal aanwezig.

De voordelen van deze benadering zijn groot, betere prestatie, een grotere productiviteit en minder stress. Het biedt je de mogelijkheid om actief je respons te kiezen op bijvoorbeeld afleidingen in plaat van op de automatische piloot.

Ik zou zeggen ga er eens mee aan de slag.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Wil jij ook je aandacht trainen? Wil jij ook meer plezier op je werk, meer gedaan krijgen en je stress de baas blijven? Neem dan contact met mij en vraag een gratis kennismakingsgesprek aan. Dan bekijken we samen of een mindfulnesstraining iets voor je is.

Mandana is coach en mindfulnesstrainer en samen met Maikel eigenaar van De Inspiratieplek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *